۵ ابزار مفید برای یادگیری زبان‌های خارجی

۵ ابزار مفید برای یادگیری زبان‌های خارجی

یادگیری زبان‌های خارجی همیشه ساده نیست. در واقع، بیشتر زبان آموزان پیش از تسلط بر زبان موردنظرشان با مشکلات و موانع متعددی روبه‌رو می‌شوند. شاید الآن دانش‌آموز یا دانشجو هستید و با برنامه فراگیری زبانی که هم اکنون انتخاب کردید مشکل دارید؛ و یا شاید مدت‌ها پیش فارغ‌التحصیل شده‌اید اما هنوز هم روزهای سختی را که در کلاس‌های زبان و دوره‌های آموزشی زبان پشت سر گذاشته‌اید را به خاطر دارید و از اینکه قبلاً سر کلاس حتی نمی‌توانستید درکی کلی از موضوعات مطرح شده کسب کنید خجالت‌زده باشید. مهم نیست در مسیر یادگیری زبان‌های خارجی با چه مشکلات و موانعی روبه‌رو شوید، چیزی که اهمیت دارد این است که هرگز نباید ناامید شوید و همیشه باید در پی حل مشکلات و گذر از موانع باشید.

شما به راحتی می‌توانید هر زبان خارجی را که دوست داشتید یاد بگیرید به شرط اینکه از ابزارهای مناسب استفاده کنید. در ادامه با ۵ ابزار مفید آشنا خواهید شد که یادگیری زبان‌های خارجی را برای شما کاربران عزیز خیلی لذت‌بخش می‌کند:

۱-پادکست‌ها

اگر قبلاً از دروس ضبط‌شده برای یادگیری زبان‌های خارجی استفاده کرده باشید به خوبی می‌دانید یادگیری زبان با بهره‌گیری از این دروس چقدر سخت و طاقت فرسا است. معمولاً تلفظ دروس ضبط‌شده زیاد طبیعی و نرمال نیست و درک تلفظ این دروس برای افراد مبتدی دشوار است. بهترین جایگزین برای این دروس ضبط‌شده پادکست‌ها هستند. به لطف اینترنت دسترسی به این پادکست‌ها خیلی ساده است و شما به راحتی می‌توانید در اتومبیل خود از این پادکست‌ها برای تقویت زبان بهره ببرید. امروزه وب‌سایت‌های متعددی پادکست‌های یادگیری زبان‌های خارجی را به رایگان در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهند. به عنوان مثال Coffee Break Spanish و Talk to Me in Korean پادکست‌های محبوبی هستند که به زبان آموزان کمک می‌کنند بر این زبان‌ها مسلط شوند.

۲-تبدیل متن به گفتار

گاهی اوقات برای یادگیری یک زبان خارجی به نشانه‌های بصری و صوتی نیاز دارید. نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار به شما اجازه می‌دهد متن موردنظرتان را تایپ کنید و آن را با صدای بلند و تلفظ صحیح بشنوید. Panopreter این کار را برای زبان‌آموزانی که کاربر سیستم‌عامل ویندوز هستند ساده کرده است و با کاربرد صدای طبیعی شرایطی فراهم آورده تا کاربر به خاطر شنیدن صدای یکنواخت یک ربات خسته نشود. این نرم‌افزار متن موردنظر شما را به فایل‌های صوتی با فرمت mp3 و wav audio تبدیل می‌کند تا بتوانید با ذخیره‌سازی این فایل‌ها در هر زمان و مکان به آن‌ها گوش دهید. ابزارهایی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند شامل تولبار اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت آفیس ورد، هایلات کلمات، کلیدهای میانبر صفحه‌کلید و غیره است.

۳-متن ترانه‌ها

موسیقی بهترین راه برای یادگیری هر چیزی است و زبان‌های خارجی نیز از این قاعده مستثنا نیست. ترانه‌ای که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید، با دقت به تک تک کلمات متن ترانه گوش دهید و آن‌ها را تکرار کنید. در یوتیوب به سادگی می‌توانید هزاران ترانه را به همراه متن آن پیدا کنید، بعد متن آن را بخوانید و همزمان با پخش ترانه شما نیز متن را تکرار کنید. بعضی از اساتید آموزش زبان نیز دوره‌های آموزشی را در مورد یادگیری زبان‌های خارجی از طریق متن ترانه‌ها در فضای مجازی برگزار می‌کنند که در صورت تمایل از این دوره‌ها نیز می‌توانید برای تسلط بر زبان موردنظر خود استفاده کنید. همیشه ترانه‌های خوب در ذهن انسان می‌ماند و تا پایان عمر آن‌ها را به خاطر خواهید سپرد. اگر در حین گوش دادن به ترانه‌ها و خواندن متن ترانه‌ها احیاناً با کلمه ناآشنایی مواجه شدید کمی مکث کنید و معنا و مفهوم کلمه را در یک دیکشنری خوب جست و جو کنید.

۴-از انجمن‌های زبان آموزان در فضای مجازی استفاده کنید

وب‌سایت‌های بی‌نظیری در دنیای آنلاین وجود دارد که می‌توانید به عنوان منبع مطالعه از آن‌ها استفاده کنید، چون معمولاً این وب‌سایت‌ها دروس رایگانی در مورد بیشتر زبان‌های زنده دنیا در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهند. از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به Busuu، My Language Exchange، Italki و Rosetta Stone اشاره کرد که حقیقتاً منابع یادگیری فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. در این وب‌سایت‌ها به راحتی می‌توانید با دیگر زبان آموزان ارتباط برقرار کنید، با آن‌ها چت کنید، مشکلات رایتینگ و اسپیکینگ خود را برطرف کنید و به آن‌ها نیز در رفع این مشکلات کمک کنید. یادگیری زبان از طریق مکالمه طبیعی بهترین راه برای تسلط بر هر زبان و درک تفاوت‌های ظریف موجود در آن زبان است.

۵-مجلات و روزنامه‌های آنلاین

اگر می‌خواهید فرآیند یادگیری زبان موردنظر خود را خیلی خوب و عاقلانه شروع کنید، بهتر است در اولین گام از مجلات و روزنامه‌های آنلاین استفاده کنید. امروزه می‌توانید نسخه آنلاین تمام روزنامه‌ها و مجلات دنیا به هر زبانی که فکرش را بکنید در فضای مجازی پیدا کنید. در ابتدا با تبلیغات کوتاه یا توضیحات تصاویر شروع کنید و بعد به تدریج که مهارت مطالعه یا ریدینگ شما تقویت شد سراغ متون یا مقالات طولانی‌تر و دشوارتر بروید. هر وقت احساس کردید مهارت ریدینگ شما به اندازه کافی تقویت شده سراغ مطالب تخصصی بروید و در انتها سرمقاله‌هایی را مطالعه کنید که حاوی اصطلاحات عامیانه هستند.

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه