چگونه می توان کار خود را شروع و کسب درآمد کرد؟

چگونه می توان کار خود را شروع و کسب درآمد کرد؟

محتوا چیست؟
هر چه که باعث انتقال “اطلاعات” ، “تجربه‌ها” ، “آموزش‌ها” ، “معرفی” و … شود، جزو محتوا به حساب می‌آید. زمانی که شما در رابطه با موضوعی صحبت می‌کنید یا عملی را انجام می‌دهید، در حال تولید محتوا هستید.
محتوا سازی باید به چه صورت باشد؟
محتوا سازی باید آگاهانه و با هدف باشد و برای انتشار آن برنامه ریزی شده باشد ( در سایت و شبکه های اجتماعی مختلف و … ) بایو توجه داشته باشید که تنوع در تولید محتوا یکی از اصول مهم و اساسی برای محتوا سازی است. همچنین احاطه‌ی کامل شما بر موضوع می‌تواند باعث شود که تولید محتوا برای شما آسان شود و بتوانید به راحتی به محتوا‌سازی بپردازید.
محتوا سازی چیست؟
محتوا سازی چیست؟ عنوان مقاله ای است که ما قصد داریم به تشریح آن بپردازیم. محتوا سازی به طور کلی یعنی تولید محتوا در زمینه ای خاص و به انواع روش های مختلف. شما زمانی که قصد دارید برای سایت خود شروع به تولید محتوا کنید، با این سوال رو به رو می شوید که محتوا سازی باید به چه نحوی باشد؟
موضوعات و ایده های مختلفی وجود دارد، که در طول این سال ها محتواهای فراوانی در رابطه با آنها تولید شده است. و به نحوی می توان گفت که موضوع جدید و تازه ای وجود ندارد که امکان داشته باشد که در رابطه با آن محتوا سازی انجام داد.
بنابراین شما راهی ندارید به جز اینکه در رابطه با هر موضوعی که مد نظرتان می باشد، شروع به محتوا سازی کنید. برای محتوا سازی شما باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. محتوا سازی اگر درست و اصولی انجام گیرد با استقبال مخاطب همراه خواهد بود و در غیر اینصورت مخاطب از محتوای تولید شده توسط شما استقبال نخواهد کرد. به همین منظور شما باید به نکاتی توجه داشته باشید:
محتوا سازی باید آگاهانه صورت بگیرد. با هدف باشد و برای انتشار آنها نیز برنامه ریزی کرد. برای انتشار محتواهای خود از همه ی امکانات ممکن بهره بگیرید. علاوه بر سایت شما می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف نیز حضور داشته باشید. و محتواهای خود را در این شبکه های اجتماعی نیز منتشر کنید.
سایت های بسیاری وجود دارند که در هر مدل محتوایی، ابزارهای رایگانی را در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید بهترین نوع محتوا را تولید کنید. فراموش نکنید که تنوع در تولید محتوا یکی از اصول مهم و اساسی برای محتوا سازی می باشد. با استفاده از عکس ها، ویدئو ها، تصاویر مختلف و دیگر امکانات می توانید محتوا سازی را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
چرا محتوا سازی مهم است؟
همان طور که می دانید در حال حاضر، اینترنت و فضای مجازی به بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و بسیاری از افراد، بیشتر وقت خود را در وب، شبکه های اجتماعی و به طور کلی در فضای اینترنت می گذارند.
در حقیقت می توان گفت که خیلی از ماها برای انجام کارهای مختلف، مثل به دست آوردن اطلاعات در زمینه های متنوع، خرید کالاها و اقلام مورد نیاز خود، تبادلات بانکی و بسیاری کارهای دیگر از فضای وب و اینترنت بهره می گیریم.
با توجه به فراگیر شدن اینترنت در زندگی روزمره اکثریت افراد جامعه، روز به روز بر تعداد وب سایت ها و صفحات شبکه های اجتماعی افزوده شده و رقابت بالاتر و تنگاتنگی در فضای مجازی میان وب سایت های مختلف به وجود آمده است.
کلید موفقیت در این رقابت، محتواسازی می باشد. محتوا پایه و عنصر اصلی و ضروری در فضای مجازی به شمار می رود که باید به آن توجه ویژه ای شود.
اگر بخواهیم به طور دقیق تر در این مورد صحبت کنیم و بدانیم که محتوا سازی چیست؟ می توانیم در یک جمله محتوا سازی را به شکل زیر تعریف کنیم.
محتوا سازی شامل هر گونه اطلاعات قابل ارائه به کاربران در فضای مجازی می باشد که در مدل های گوناگون تولید می شود. محتوا می تواند محتوای متنی باشد یا یک عکس اینفوگرافیک و یا حتی یک عکس ساده. همچنین پادکست های صوتی، فیلم های ویدیویی و انیمیشن ها نوعی دیگر از محتوا سازی به شمار می رود. موشن گرافیک ها و بنرهای تبلیغاتی نیز مدل دیگری از محتواها می باشند.
محتوا سازی به هدف های مختلفی انجام می گیر. برای مثال محتوا سازی آموزشی به منظور یک آموزش آنلاین، یا محتوای تبلیغاتی به منظور فروش بالاتر ایجاد می شود، برای هدف های بسیار دیگری نیز محتوا سازی صورت می پذیرد.
به منظور آشنایی کامل تر شما با محتوا سازی آموزشی و دیگر انواع محتوا، در ادامه متن به ارائه توضیحات کامل تری پرداخته ایم.از این رو با ادامه مطلب همراه باشید.

محتوا سازی آموزشی چیست؟
همان طور که اشاره کردیم محتوا سازی با هدف های مختلف در فضای مجازی انجام می گیرد که یکی از کاربردی ترین اهداف از ساخت و تولید محتوا، ارائه آموزش های مختلف در تمام زمینه ها است.
محتوای آموزشی امکان یادگیری راحت را برای همه افراد در سراسر کشور با استفاده از اینترنت فراهم می کند. همچنین محتوا سازی آموزشی؛ امکان ایجاد درآمد و ایجاد شغل های جدید را برای بخش دیگری از افراد جامعه که در زمینه های مختلف تخصص دارند به وجود می آورد.
در واقع می توان گفت محتوا سازی آموزشی ارمغانی است که به کمک فضای مجازی و دنیای وب با همت افراد متخصص ایجاد شده است.
محتوا سازی آموزشی به شکل های مختلفی انجام می شود.از این رو آموزش ها در قالب های مختلفی ارائه می گردد. برای مثال می توان در مورد تکنیک ها و قواعد اینستاگرام یک آموزش جامع را به صورت متنی ارائه کرد.
یا نمونه دیگر؛ اینکه آموزش در مورد مباحث روانشناسی و یک زندگی شادتر را در قالب یک پادکست صوتی ایجاد کرد و در سایت خود منتشر نمود. همچنین تعمیر یک دستگاه برقی را در شکل یک فیلم ویدیویی آماده و ارائه کرد. همه این موارد نمونه ای از محتوا سازی آموزشی می باشد.
در واقع شما می توانید برای آموزش های مختلف از قالب های متفاوتی استفاده کنید و با توجه به نیاز مخاطبین خود و توانایی و امکاناتی که دارید، بهترین نوع محتوا سازی آموزشی را انجام داده و به مخاطبان خود ارائه دهید.
محتوا سازی سایت
تا اینجا دانستیم که محتوا سازی آموزشی چیست و چرا باید به آن توجه کنیم. حال در اینجا می خواهیم بیشتر در مورد محتوا سازی بدانیم و از محتوا سازی سایت اطلاعات کامل تری کسب کنیم و بدانیم که محتواها چه کمکی به سایت ما می کنند.
در حال حاضر هزاران سایت فارسی زبان در وب وجود دارند و با یک سرچ صدها سایت های مختلف در نتایج گوگل ظاهر می شود. محتوا سا زی درست و اصولی، شانس سایت شما را برای قرار گرفتن در نتایج گوگل فراهم می کند.
بدون یک محتوای مناسب هرگز نمی توانید سایت خود را در گوگل بالا آورده و بازدید و مخاطبین را به سمت سایت جذب کنید.
برای محتوا سازی سایت باید قواعد گوگل را بدانید و به سئو سایت مسلط باشید تا بتوانید محتواهایی تولید کنید که گوگل به شما امتیاز دهد و سایتتان را در نتایج جستجو خود در رده بالاتری قرار دهد. همچنین باید محتواها به قدری جذاب باشد که توجه مخاطب را جلب کند و بتواند نیاز و دغدغه های مخاطب شما را پاسخ دهد.
برای جذاب کردن محتواهای سایت، لازم است که از انواع محتوای متنی، صوتی، ویدئویی و تصویری استفاده کنید و اطلاعات مفید و کاربردی را ارائه دهید.
مساله محتوا سازی سایت، فرایندی بسیار گسترده است که گفتن تمام نکات آن به طور کامل در اینجا نمیگنجد.

محتوا سازی در اینستاگرام
در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام در زندگی تمام مردم دنیا، از جمله مردم کشور ما جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. اکثریت افراد جامعه ایرانی در اینستاگرام عضو هستند و هر روز بخشی از وقت خود را در این شبکه اجتماعی محبوب می گذرانند.
با توجه به حضور بخش زیادی از ایرانیان در این شبکه اجتماعی، امکان کسب درآمد در اینستاگرام به راحتی فراهم شده است و بسیاری از کسب و کارها از این فضا به درآمد بیشتر رسیدند. یا حتی افرادی در این شبکه اجتماعی کسب و کار خود را استارت زده و برای خود و چندین شخص دیگر ایجاد شغل کرده اند.
اما موفقیت در اینستاگرام و کسب درآمد از آن به طور مستقیم یک عامل گره خورده است. که این عامل چیزی نیست به جز محتوا سازی در اینستاگرام. به هر میزان که در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام موفق تر و حرفه ای تر عمل کنید، مخاطب و فالوئر بیشتری را جذب خواهید کرد و به فروش و درآمد بیشتری دست پیدا خواهید نمود.
در اینستاگرام می توانید محتوا سازی به شکل های مختلف انجام دهید. به طور مثال می توانید محتوا سازی آموزشی را نیز در این شبکه اجتماعی انجام دهید و انواع محتواهای تبلیغاتی و بسیاری دیگر از انواع محتوا را ایجاد کرده و برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
نکاتی در رابطه با محتوا سازی
در ابتدا برای تولید محتوا، شما می بایست موضوع مورد نظر خود را دقیق انتخاب کنید. شاید برای شما این موضوع بی اهمیت باشد، ولی زمانی که شما به طور دقیق موضوعی که قصد دارید در رابطه با آن محتوا سازی کنید را مشخص کنید، می توان گفت برای شروع قدم اول را درست و اصولی و محکم برداشته اید.
بعد از انتخاب موضوع، شما می بایست در رابطه با آن موضوع اطلاعات خود را کامل کنید. در آن رابطه تحقیق کنید، بررسی کنید و علم خود را بالا ببرید. احاطه کامل شما بر موضوع می تواند باعث شود که تولید محتوا برای شما آسان شود و بتوانید به راحتی محتوا سازی کنید.
انتخاب روش تولید محتوا
زمانی که در رابطه با موضوع اطلاعات کامل را کسب کردید، زمان آن رسیده است که نوع و روشی مناسب برای تولید محتوا با موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. همانطور که اطلاع دارید، روش های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد، از جمله محتوای متنی، ویدئویی، عکس و یا هر نوع محتوایی که متناسب با هدف و موضوع شما می باشد.

زمانی که تصمیم گرفتید، به کدام روش تولید محتوا را انجام دهید، زمان آن رسیده است که با توجه به معیارهای هر کدام از روش های تولید محتوا، شروع به محتوا سازی کنید. در رابطه با هر روش تولید محتوا، می بایست با بالاترین کیفیت تولید محتوا را انجام دهید
هدف از محتوا سازی
هر سازمان، کسب و کار، مجموعه، شخص و … از محتوا سازی هدفی را دنبال می کنند. شما باید هدف خود را از تولید محتوا به طور کاملا واضح و شفاف مشخص کنید. هدف شما از تولید محتوا چیست؟ قصد دارید چه نیازی از مخاطب را رفع کنید؟ به دنبال چه نوع مخاطبانی هستید؟
حتما قبل از تولید محتوا و محتوا سازی، طبق اصول و سیاست های کلی مجموعه خود می بایست هدف خود را مشخص کنید. کاملا مشخص کنید که قصد دارید چه نوع مخاطبی را جذب کنید. مخاطبان خود را شناسایی کنید، بررسی کنید و رفتارهای آنان و محتواهای مورد علاقه آنها را شناسایی کنید. و با توجه به تمامی این موارد و همچنین اهداف خود، تولید محتوا را انجام دهید.

مهمترین هدف شما از تولید محتوا، جذب مخاطب می باشد. بنابراین به طور مداوم و پیوسته می بایست، با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید، نظرات آنها را جویا شوید، انتقادات و پیشنهادات آنها را بررسی کنید، و سعی کنید که هر روز با تولید محتوا به مخاطبان خود نزدیک شده و آنها تبدیل به مخاطبان وفادار خود کنید.
ویژگی های یک محتوا سازی مناسب
در هنگام تولید محتوا، شما می بایست ویژگی های یک محتوای خوب، مناسب و با کیفیت را رعایت کنید، تا بتوانید مخاطبان را مجبور و قانع کنید که از محتواهای شما بهره بگیرند. در پروسه تولید محتوا، می بایست به مسائلی که باعث می شوند محتوای شما از کیفیت بالایی برخوردار باشند، توجه کنید.
از جمله ویژگی های یک محتوای خوب می توان به یکتا بودن آن اشاره کرد. منظور از یکتا بودن محتوا این مسئله می باشد که شما از انتشار محتواهای تکراری و محتواهایی که سایت های دیگر منتشر کرده اند، دوری کنید. قطعا محتواهای کپی هم از سوی مخاطبان مورد جلب توجه قرار نمی گیرد و هم از سوی گوگل برای سایت شما، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
در هنگام تولید محتوا می بایست از خلاقیت خود بهره بگیرید. محتواهای خلاقانه، جذاب و با کیفیت تولید کنید. از تیترهایی استفاده کنید تا نظر مخاطب را به شما جلب کند. موضوعات را به نحوی متفاوت بیان کنید، سعی کنید برای برقرای ارتباط با مخاطب از هر شیوه ای که مخاطبان شما علاقه دارند، از آنها بهره بگیرید.

منبع :raya

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه