کاربرد های وب بلوتوث چیست؟

کاربرد های وب بلوتوث چیست؟

امروزه دیگر بلوتوث مانند چند سال گذشته برای انتقال و اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده نمی‌شود و بیشتر برای اجرای موسیقی یا اتصال ابزارهای صوتی (اسپیکرها و هدست‌ها) به گوشی یا برای نمایش اعلان سریع وضعیت (در مورد ساعت‌های هوشمند) به‌کار می‌رود. در حال حاضر نسخه‌ی جدیدتر و به‌روز‌شده‌ی دیگری از آن در حال رشد است که به شما اجازه می‌دهد از طریق مرورگر دستگاه خود به کنترل دستگاههای بلوتوثی مجاور بپردازید؛ این یکی از جالب‌ترین کاربردهای بلوتوث و به‌طور کلی هر فناوری ارتباطی دیگر است. استاندارد جدید بلوتوث با نام «وب بلوتوث» شناخته شده و بخشی از مرورگر کروم محسوب می‌شود؛ این استاندارد در اینترنت اشیاء به‌کار می‌رود و به طراحان وب اجازه می‌دهد تا به تعامل با محیط پیرامون کاربران در خانه یا محل کار آن‌ها بپردازند؛ البته برای این‌ کار نیاز به اجازه‌ی کاربر نیز دارند. وب بلوتوث ممکن است این سوال برای شما پیش آید که یک وب‌سایت چه نیازی به اتصال به دستگاه‌های بلوتوثی پیرامون شما داشته و به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارد؛ حتی ممکن است از خود سوال کنید که حریم خصوصی و امنیت در این استاندارد چگونه خواهد بود. از آنجایی که ممکن است چنین سوالاتی برای بسیاری از کاربران پیش آید، از این رو بهتر است پیش از پرداختن به ویژگی‌های جذاب وب بلوتوث، این سوالات را پاسخ دهیم. مانند هر API دیگری که در مرورگرهای مختلف از جمله کروم وجود دارند، هر وب‌سایتی که نیازمند دسترسی به اطلاعات خاصی از کاربر، مانند دسترسی به موقعیت جغرافیایی وی یا اعلان هشدار باشد، باید ابتدا اجازه‌ی این دسترسی را از کاربر کسب کند. این موضوع در مورد وب بلوتوث نیز صدق می‌کند و هر وب‌سایتی برای استفاده از آن باید برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از کاربر کسب اجازه کند؛ اما چنانچه کاربر مایل نباشد، می‌تواند این درخواست را نادیده بگیرید یا به آن پاسخ منفی دهد. ضمن اینکه در هر زمان می‌توانید اجازه‌ی صادر شده خود را لغو کنید (با کلیک روی آیکون علامت تعجب در سمت چپ نوار آدرس). بنابراین به‌سادگی می‌توانید به کنترل و بررسی دسترسی‌های یک سایت و همچنین انتخاب نوع اطلاعات مدنظر برای اشتراک‌گذاری بپردازید.وب بلوتوث ممکن است این سوال برای‌تان پیش آید که چرا باید به یک مرورگر اجازه‌ی اتصال به دستگاه‌های بلوتوث پیرامون‌مان دهیم. تصور کنید که رنگ لامپ‌های خانه‌ی شما که از طریق مرورگرتان به یک API تغییر آب‌وهوا متصل است، متناسب با تغییرات آب‌وهوا، تغییر کند یا وب‌سایت فیلمی جدید که با اتصال به دستگاه‌های مجهز به بلوتوث‌، مانند اسپیکرها یا چراغ‌های منزل، تجربه‌ای فراگیر را فراهم می‌کند.

با وب بلوتوث، امکان معاینه بیماران از راه دور فراهم می‌شود
اما یک روش بسیار کاربردی دیگر نیز برای استفاده از وب بلوتوث وجود دارد که می‌تواند بسیار موثر باشد؛ در حال حاضر در بسیاری از ایالات آمریکا، پزشکان از طریق اینترنت و با استفاده از یک وب‌کم با بیماران خود ارتباط برقرار می‌کنند و به تشخیص بیماری و درمان آن‌ها می‌پردازند؛ اما تصور کنید که پزشک قادر به سنجش ضربان قلب و فشار خون بیمار به‌وسیله‌ی یک ابزار مانیتور ضربان قلب مجهز به بلوتوث (یا حتی یک ساعت هوشمند) باشد یا یک دماسنج بلوتوث به‌صورت آنی، اطلاعات مربوط به دمای بدن بیمار را به پزشک معالج‌ ارسال کند. البته عملی‌شدن ایده‌های یادشده، در گرو آن است که بیمار چنین ابزارهایی را در اختیار داشته باشد. به‌طور حتم وجود ابزارهای یادشده می‌تواند کیفیت زندگی افراد بیمار را ارتقاء دهد. به‌موجب استاندارد جدید وب بلوتوث دسترسی به بهترین پزشکان کشور به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. محدود نبودن به محل زندگی، جهت بهره‌گرفتن از بهترین امکانات درمانی، به خودی خود، ایده‌ی جذابی به‌نظر می‌رسد.
در حال حاضر وب بلوتوث برای مرورگر کروم در اندروید (نسخه ۶ به بالا)، مک و سیستم عامل کروم در دسترس است و اعضای تیم توسعه‌دهنده نزدیک به یک سال است که در حال کار روی API-‌های آن هستند؛ از این رو در حال حاضر برای استفاده‌ی روزانه آماده نیست، اما به‌تدریج به این مرحله خواهد رسید. چنانچه توجه کرده باشید، دو غایب بزرگ لیست یادشده، سیستم‌های عامل ویندوز و iOS بودند. در حال حاضر یک نسخه از API وب بلوتوث برای ویندوز در دست توسعه است؛ اما هنوز به‌اندازه‌ی نسخه‌های دیگر آماده نیست. اما در مورد iOS از آنجایی که مرورگر کروم در این سیستم‌عامل از وب‌کیت (WebKit) اپل استفاده می‌کند، بنابراین ابتدا باید کوپرتونشین‌ها استاندارد وب بلوتوث را به وب‌کیت اضافه کنند. ممکن است اپل در نسخه‌های بعدی وب‌کیت، امکان استفاده از این استاندارد را فراهم کند، اما در حال حاضر اطلاعاتی در این رابطه در دست نیست. به‌هرحال وب بلوتوث در راه است و قابلیت فوق‌العاده‌ای خواهد بود. این استاندارد پتانسیل‌ بسیار زیادی دارد و باید منتظر ماند و دید که توسعه‌دهندگان چه استفاده‌هایی از آن خواهند برد

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه