مصاحبه اختصاصی هفته نامه شنبه با بنیانگذاران فاپول

مصاحبه اختصاصی هفته نامه شنبه با بنیانگذاران فاپول

فرهاد عبدی تنها ۲۵ سال دارد، متولد شهر طبس در استان خراسان جنوبی و دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی یزد است. لیسانس خود را نیز در همین رشته از دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفته ‌ است. او و همسرش صنم چوپانی خالق استارت‌آپی به نشانی fapool.ir‌ هستند که در آن بستری را فراهم کرده‌اند تا خرید، فروش و بازاریابی فایل در آن صورت گیرد. ایده فاپول دقیقا بعد از ازدواج در ذهنشان شکل گرفت. از آنجایی که هر دو دانشجو بودند و برای گذران زندگی دغدغه مالی داشتند، تصمیم می‌گیرند استارت‌آپی‌ راه‌اندازی کنند تا بتوانند از طریق آن هم خودشان کسب درآمد کنند و هم شرایطی را فراهم کنند تا هم‌قشرهای خودشان یعنی دانشجویان بتوانند درآمدزایی داشته باشند.

  •    اینکه با خانم‌تان با هم کار می‌کنید، مشکلی برایتان ایجاد نکرده است؟ 

نه، ما با هم تعامل خوبی داریم و استارت‌آپ را با هم اداره می‌کنیم. ما تقسیم کار کردیم، خانمم قسمت پشتیبانی آنلاین و پاسخگویی به نیازهای مشتریان را انجام می‌دهد و من هم کارهای مالی و تایید پست و ویرایش فایل‌ها را انجام می‌دهم. برنامه‌نویسی فاپول را هم با کمک یکی از دوستانم انجام دادیم.

  •    فاپول چیست و برای راه‌اندازی آن چه کارهایی انجام دادید؟ 

فاپول سایتی است برای خرید، فروش و بازاریابی فایل. سایت‌های زیادی چه داخلی چه خارجی هستند که در این زمینه کار می‌کنند. ایده‌ اجرای راه‌اندازی فاپول در سه فاز انجام شد. فاز اول تقریبا یک ماه طول کشید و در این فاز کل سایت‌های داخلی و خارجی فروش فایل را بررسی کردیم تا ببینیم چه امکاناتی ارائه می‌دهند تا سایتی که می‌خواهیم راه بیندازیم، دوباره‌کاری نباشد و به این نتیجه رسیدیم که تمام امکانات خوبی که این سایت‌ها ارائه می‌دهند را در قالب فاپول ارائه دهیم. در فاز دوم طرحی تدوین کردیم که چه امکاناتی را در سایت قرار دهیم، چه کارمزدهایی را دریافت کنیم و بازار هدفمان چگونه باشد. از جمله امکاناتی که در فاپول قرار دادیم، می‌توانم به بازاریابی آسان، وبلاگ اختصاصی، مدیریت دیدگاه مشتریان،  ایجاد کوپن تخفیف برای مناسبت‌های خاص و مدیریت سفارشات اشاره کنم و در فاز سوم به برنامه‌نویسی و کدنویسی سایت پرداختیم که در همین حین نیز مجوزهای لازم را ‌دریافت کردیم. از جمله مجوزهایی که گرفتیم مجوز نشر برتر بود که اکثر سایت‌های فعال در این زمینه ندارند.

  •  گرفتن مجوز نشر برتر (نشر بر خط!) چه مزیتی برای شما ایجاد می‌کند؟

این مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد صادر می‌شود و حق مالکیت مادی برای کاربر قائل می‌شود تا اگر فایلی که توسط کاربر برای فروش در فاپول قرار داده شده است توسط افرادی که فایل را می‌خرند در جاهای دیگر کپی شد و فروش داده شد، کاربر  بتواند از طریق فاپول به پلیس فتا شکایت کند.

  •    در فاپول چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در فاپول سه جامعه هدف وجود دارد؛ اول افرادی که قصد دارند فایل‌های خود را به فروش برسانند و کارمزدی نزدیک به ۸۰ درصد دریافت کنند که این کارمزد به نسبت کارمزدهایی که سایت‌های مشابه در نظر می‌گیرند، بالاتر است و علاوه بر این فاپول برخلاف سایت‌های مشابه دیگری که کارمزد ثابتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد را دریافت می‌کنند، از فروشنده هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. دسته دوم افرادی هستند که می‌خواهند برای فایل‌هایی که برای فروش قرار داده شده است، بازاریابی کنند و کارمزد این افراد به ازای هر فروشی که انجام می‌دهند، ۲۰درصد است. بازاریاب می‌تواند خود فروشنده فایل باشد که در این صورت ۱۰۰ درصد مبلغ فروش فایل را می‌تواند دریافت کند. علاوه بر این افراد دیگر هم می‌توانند نسبت به بازاریابی و فروش فایل‌هایی که در فاپول بارگذاری شده‌اند نیز اقدام کنند. در صورتی که فایلی هیچ بازاریابی نداشته باشد، در صورت فروش رفتن فایل، ۲۰ درصد مبلغ فروش به فاپول تعلق می‌گیرد که درآمد ما نیز از همین طریق است‌ و  در نهایت سومین جامعه هدف ما مشتریان فایل‌ها هستند.

  •    بازاریابی فایل‌ها در فاپول چگونه است؟

ما دو نوع بازاریابی را در نظر گرفته‌ایم؛ بازاریابی مستقیم یا آسان و بازاریابی غیر‌مستقیم. در بازاریابی مستقیم کاربر وقتی وارد سایت می‌شود، می‌تواند صفحه فایل مورد نظر خود را باز کند و آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی را با لینک اختصاصی برای اشتراک‌گذاری فایل مشاهده کند و می‌تواند با یک کلیک لینک را به عنوان مثال به کانال تلگرام خود بفرستد و هر خریدی که از طریق آن لینک صورت گیرد، درصد بازاریابی به کاربر تعلق می‌گیرد. در بازاریابی غیر‌مستقیم دو حالت وجود دارد؛ یکی قرار‌دادن بنر تبلیغاتی با لینک فاپول در سایت‌های دیگر که کاربرانی که از طریق بنر وارد فاپول می‌شوند تا ۷ روز مهلت دارند که از طریق آن آی‌پی ‌خرید را انجام دهند و در این صورت ۲۰درصد مبلغ فروش به بازاریاب تعلق می‌گیرد. حالت دوم بازاریابی غیرمستقیم مربوط به بخش وبلاگ می‌شود به این ترتیب که هر کاربری که عضو می‌شود علاوه بر اینکه می‌تواند فایل بفروشد یا بازاریابی کند، می‌تواند در وبلاگ ما هم پست بگذارد. زیر هر پست بخشی وجود دارد به نام محصولات مرتبط که شامل برچسب‌های مشترک بین پست و فایل می‌شود. نویسنده پست می‌تواند برای فایل مورد نظر خود بازاریابی کند چون برچسب‌های فایل و پستی که نوشته می‌شود یکی است. اگر خریدی از این طریق انجام شود، کارمزد به نویسنده پست تعلق می‌گیرد.

  •    از وقتی که کار را شروع کردید چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

روزانه بیش از ۵۰۰۰ تا بازدید در دو ماه و نیم که از شروع کار می‌گذرد، بازدید داشتیم که ۲۴۰ نفر عضو شدند و از این تعداد  ۲۷نفر برای خودشان فروشگاه ایجاد کرده‌اند و در مجموع حدود ۱۰۰ فایل هم برای فروش قرار داده شده است.

  •    توانسته‌اید به درآمدزایی برسید و هزینه‌های اولیه خود را پوشش دهید؟

بله، در این مدت حدود ۲۵۰ تا سفارش فروش داشتیم که ارزش ریالی آن نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. در حال حاضر لانچ محصول تمام شده ‌و قصد داریم در آینده اپلیکیشن اندروید و IOS فاپول را طراحی کنیم و بسازیم.

  این متن برگرفته از سایت شنبه می باشد. منبع

نسخه الکترونیک مجله هفته نامه شنبه را از زیر مشاهده کنید.

(تصویر قابلیت بزرگنمایی تمام صفحه و جابجایی را دارد)

چنانچه تصویر فوق باز نشد اینجا کلیک کنید

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه