فیلتر نویسی در بورس چیست؟

فیلتر نویسی در بورس چیست؟

در بازارهای مالی ، مانند بازار سهام یا بورس ، فرابورس ، بورس کالا و… همواره به روز بودن اطلاعات ، اهمیت فراوانی دارد. باتوجه به اینکه تعداد نمادها یا شرکتهای سهامی در بورس و فرابورس فراوان است (حدود ۲۴۰۰ نماد ) لذا استفاده از کامپیوتر، اهمیت فراوانی دارد.و با توجه به اینکه حجم اطلاعات هر سهم یا نماد فراوان است ، زیاد بودن حجم اطلاعات ، خود باعث ، تناقضهای زیادی می شود چرا که از لحاظ علم ریاضیات ، فضای حالت زیاد شده نتیجتا مجهولات مسئله زیاد خواهد شد. پس داشتن اطلاعات به روز و از پیش تعیین شده اهمیت فراوانی خواهد داشت. سازمان بورس و اوراق بهادار ، همه اطلاعات مربوط به نمادها را در سایت Tsetmc.com به شکلی زیبا ، گردهم آورده است . از بدو ، ورود بورس به ایران ؛ تا کنون ، این اطلاعات به شکلهای مختلف ، توسط شرکتهای زیادی دسته بندی شده و نمایش داده می شود. در چند سال اخیر ، این اطلاعات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران که یکی از شرکتهای زیر مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف ارایه ی خدمات به چرخه کامل معاملات الکترونیکی ، ابزارهای مالی به ارکان بازار سرمایه فعالیت می کند، بصورت مدون و با ساختاری ثابت طراحی شده است و در هر مرحله قابلیت های به این سایت به عنوان یک سایت مرجع افزدوه می شود. در سالهای اخیر ضرورت سفارشی نمودن این سایت به سلیقه هر سهامدار ضرورت فراوانی پیدا نمود. لذا شرکت مدیریت فناوری بورس تهران قابلیتی به این سایت در قالب “فیلتر” نویسی در بورس اضافه نموده است. فیلتر نویسی در بورس که در بخش دیده بان بازار گزینه “فیلتر” وجود دارد می توان شبه کد ها یا اسکریپتهای که دارای یکسری عملگرها و فیلدهای از قبل آماده شده (توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ) استفاده و بخشی از نیازهای سفارشی نمودن اطلاعات را فراهم نموده است.هر چند که این قابلیت در ابتدای راه خویش است ولی شروع حرکتی ، بزرگ است و جای تقدیر و تشکر دارد.طبیعی است هر ابزاری مزایا و معایبی دارد و در این مقاله هدف ما بررسی آن است. پس فیلتر نویسی Query بخشی از سایت Tsetmc.com است و قابلیتی است که با استفاده از یکسری فیلدهای از پیش تعیین شده و ترکیب آنها با یکدیگر می توان اطلاعات محدود و مورد نیاز خود را گلچین نمود و در کمترین زمان ممکن به آن دسترسی پیدا نمود.


مزایای استفاده از فیلتر نویسی در بورس (Query) ▪️ دسته بندی و انتخاب فیلدهای مورد نیاز نمادها و سفارشی نمودن آن ▪️تسریع و تجمیع اطلاعات فاندامنتال و تکنیکال ▪️رصد نمودن بازار با استراتژیهای مختلف ▪️ استفاده از بخشی از اطلاعات فاندامنتال و بخشی از اطلاعات تکنیکال ،که استفاده از اطلاعات فاندامنتال تنها برتری فیلتر نویسی در بورس نسبت به زبان برنامه نویسی قدرتمند MQL است. ▪️ سرعت در اجرا و بازگردندان لیست سهامها ، با شرایط مورد نظر ما ▪️ عدم استفاده از نرم افزار و نصب آن ؛ چون این قابلیت در سایت وجود دارد ▪️ ساده بودن محیط اسکریپت نویسی
معایب استفاده از فیلتر نویسی در بورس (Query) ▪️ این قابلیت (فیلتر نویسی ) یک زبان برنامه نویسی مانند MQL در نرم افزار متا تریدر وجود دارد نیست بلکه یک محیط اسکریپت نویسی یا Query نویسی است و قاعدتا هم محدویتهای فراوانی دارد. ▪️عدم استفاده از BackTest که با استفاده از این قابلیت می توان براساس داده های گذشته استراتژی معاملاتی خود را در گذشته تست نمود و تمام خطاهای آن را بدون آزمایش در محیط واقعی در محیط آزمایشی آزمود ▪️محدویت دسترسی به داده های گذشته (تا لحظه تحریر این مقاله) حداکثر داده ای که در فیلتر نویسی در بورس می توان دسترسی داشت ، حداکثر ۲۱ روز گذشته است. ▪️عدم ثبت و دسترسی به داده ها در تایم فریم های دیگر ؛ عملا فقط داده های تایم روزانه در دسترس می باشد. ▪️عدم ارتباط با سایر نرم افزارها که امروزه یک کاربرد معمولی برای همه نرم افزارها محسوب می شود. ▪️این قابلیت یک ویژگی بومی است و در سایر بازارهای مالی بدین شکل استفاده نمی شود،البته تحقیقاتی که تا اینجا نمودم.  

برای مشاهده ۳۹ فیلتر پر کاربرد برای نوسان گیری کلیک کنید

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه