فعالیت زیرپله‌ای در بازار لوازم یدکی

0

اگر به فروشگاه‌های قطعه مراجعه کنید، معمولا با مجموعه‏ای متنوع از قطعات شرکتی، اروپایی، چینی، ترک، هندی و داخلی مواجه خواهید شد که هر کدام‌شان قیمت و بسته‏ بندی خاص خود را داشته و معمولا هر فروشنده بر کیفیت بالاتر و اصلی‏تر بودن قطعات خودش تاکید کرده و قطعات دیگر فروشگاه‌ها را تقلبی یا بی‌کیفیت می‏خواند. این شرایط موجب شده است تا اکنون فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح شهر به بازار مکاره‌ای برای عرضه قطعات و لوازم یدکی خودرو با مارک‌های متفاوت از کشورهای مختلف تبدیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد هنوز هم هیچ دستگاهی برای نظارت بر کیفیت قطعات و لوازم یدکی موجود در بازار وجود ندارد. مشکل تامین قطعات یدکی با قیمت و کیفیت مناسب وقتی بیشتر نمایان می‌شود که قطعه یدکی مورد نیاز از جمله قطعات اصلی خودرو بوده و مصرف‌کننده بدون شناخت از کم‌وکیف آن، کار خرید و نصب قطعه را به تعمیر‌کاران واگذار کند؛ قطعاتی که شاید در فاصله زمانی کوتاه عیوب خودرو را مرتفع کرده اما در درازمدت موجب وارد آمدن خسارات بیشتر به صاحبان خودرو از طریق فرسودگی و از بین رفتن سایر قطعات به‌دلیل کارکرد نامطلوب قطعه غیراستاندارد می‌شود. بسیاری از فعالان عرصه صنعت خودروسازی مهم‌ترین مشکلات قطعات یدکی را در وارد کردن و تولید قطعات بی‌کیفیت عنوان کردند و اعتقاد براین دارند که تولید‌کنندگان زیرپله‌ای بازار این صنعت را کساد کرده اند. از سوی دیگر، قاچاق قطعات خودرو اگرچه همواره طی سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش وجود داشته است، با این حال به‌نظر می‌رسد این روزها به مساله‌ای حاد تبدیل شده، تا جایی که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت از لزوم مقابله با آن صحبت به‌میان می‌آورند.

ورود قطعات قاچاق به‌ویژه قطعاتی که از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیستند، آسیبی جدی به تولید داخل وارد می‌کند و سطح کیفی خودروها را کاهش می‌دهد. درواقع نفوذ احتمالی قطعات کم‌کیفیت قاچاق به خطوط تولید، یکی از عوامل سطح کیفی پایین برخی خودروها به‌شمار می‌رود، چه آنکه کیفیت هر خودرویی در درجه اول به قطعات آن بستگی دارد. به گفته کارشناسان، حدود ۹۰ درصد از کیفیت یک خودرو مربوط به قطعات به‌کار رفته در آن است بنابراین اگر قرار به استفاده از قطعات نامرغوب در خطوط تولید باشد، خروجی آن نیز خودرویی کم‌کیفیت خواهد بود. به‌طور قطع حمایت‌های دولتی از صنف لوازم یدکی راهگشای رفع مشکلات این صنف است. براساس این گزارش، آنگونه که از شواهد و اظهارات برمی‌آید، بازار لوازم یدکی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تمامی فعالان این صنف بر درستی این امر توافق نظر دارند. وضعیتی که تداوم آن، باعث تعطیلی بسیاری از یدکی‌فروش‌ها خواهد شد و مشکلات این صنف را دوچندان می‌کند. در این بین به‌نظر می‌رسد پشتیبانی دولت راهکاری است که می‌تواند مشکلات فروشندگان این صنف را کاهش دهد و از ادامه تعطیلی فروشندگان لوازم یدکی جلوگیری کند.

اولین دیدگاه را ثبت کنید

پاسخ جدیدی بنویسید

فاپول
بازیابی رمز