جایگزین مناسب برای تکنولوژی تبلیغات، هوش مصنوعی در بازاریابی است!

جایگزین مناسب برای تکنولوژی تبلیغات، هوش مصنوعی در بازاریابی است!

تا به حال امکان این وجود نداشته است که برندها هوش مصنوعی را جایگزین تکنولوژی تبلیغاتی کنونی خود کنند. اما بیشتر آن‌ها از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در بازاریابی برای انجام وظایف منحصر به فردی مانند پیشنهادات، تبلیغات هدفمند، اعمالی که مبتنی بر درخواست مشتری هستند و … استفاده می‌کنند. امروزه با موجی از کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی مواجه هستیم. که این به معنای اجرای خودکار مراحل روند بازاریابی به صورت منسجم است. از این رو استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی برای برندها به منزله کنترل و اعتماد به تکنولوژی برای انجام کارهایی که قبلا دستی انجام می‌شدند در مقیاسی بزرگتر و در محیطی آرام‎‌تر است. اما پیش از این که کنترل کارها را به هوش مصنوعی بسپاریم، لازم است بدانیم که هوش مصنوعی در بازاریابی چگونه عمل می‌کند. از این رو به بررسی این موضوع در    ۵ گام می‌پردازیم که چگونگی سیر تکامل الگوریتم‌های هوش مصنوعی و به دنبال آن اجرای برنامه‌های بازاریابی دیجیتال را نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی در بازاریابی جایگزین مناسبی برای تکنولوژی تبلیغات

۱) درک دلیل استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی “خودمختار” فرق چندانی با کاربرد هوش مصنوعی برای یک خودروی خودران و بدون راننده ندارد. هوش مصنوعی استفاده شده در خودرو، باید قدرت تشخیص فاصله با ماشین‌های دیگر را داشته باشد. تشخیص دهد که چگونه در موقعیت صحیح بپیچد. چه زمانی پدال گاز باید فشار داده شود، وضعیت جاده چگونه است و … . توجه داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی بدین معنی است که تمامی این‌کارها بدون حضور و کنترل راننده صورت می‌گیرد. بسیاری از تصمیمات مشابه رانندگی خودرو، در برنامه‌های بازاریابی نیز اتخاذ می‌شود. به منظور تغییر فرآیندهای بازاریابی و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در بازاریابی ابتدا باید درک کنیم که چرابازاریابان ماهر تمایل زیادی به اجرای این ایده دارند؟ در واقع باید علت تصمیم آن‌ها مشخص شود تا بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند.

۲) استفاده از مفاهیم انتزاعی مانند خلاقیت در هوش مصنوعی

بدون شک داده‌ها قلمروی وسیعی از هوش مصنوعی را در بر می‌گیرند. اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید که چگونه هوش مصنوعی از ماهیت خلاقیت در تصمیم‌گیری استفاده می‌کند؟ ممکن است درک این حقیقت که چرا تصاویر و متونی که در تعامل اول با مشتری نمایش داده می‌شوند نسبت به سایر تعاملات احساس بیشتری را منتقل می‌کنند، برای شما هم اندکی دشوار باشد. از سوی دیگر، یک ماشین باید با دانشی طراحی شود که بتواند تصاویر و متون را تشخیص داده و بدون وابستگی شخصی مشخص کند که هر یک از تصاویر باید در چه مکانی ظاهر شوند. این امر نیز نیاز به بهره‌گیری از خلاقیت است.
هوش مصنوعی در بازاریابی

۳) طراحی و برنامه‌ریزی هوش مصنوعی بر اساس تمام سناریوها و پیامدها

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از متغیرها و ترکیبات آن‌ها در هر ثانیه وجود دارند. این متغیرها تاثیر قابل توجهی روی سناریوهای پیش آمده در یک برنامه می‌گذارند. استفاده از ترکیب شرطی “اگر… آنگاه… ” نیز که در برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بیانگر این واقعیت است. بنابراین برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی شما به عنوان یک طراح باید تصمیم بگیرید که از چه سناریو و خلاقیتی استفاده کنید. از این رو معمولا همه گزینه‌های خلاقانه و سناریوهای ممکن مد نظر قرار می‌گیرند. سپس تکنولوژی هوش مصنوعی باید با ایجاد یک مدل سریع پیش‌بینی کند که هر یک از سناریوهای ممکن چه نتایجی را در پی خواهند داشت. تکنولوژی این پیش‌بینی‌ها را با متغیرهایی از قبیل شناسایی مخاطبان، رفتارهای پیشین مخاطبان، شرایط جدید، منطقه جغرافیایی، زمان و … انجام می‌دهد. هنگامی که پیامدهای پیش‌بینی‌شده احتمالی رخ داد، هوش مصنوعی باید با استفاده از ترکیبات خلاقانه، سناریویی که برای آن پیامد مشخص شده بود را اجرا کند.

۴) فراهم کردن عملکرد سیستم منحصر به فرد به شکلی جامع

مساله اصلی که در بازاریابی دیجیتالی با آن مواجه هستیم استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی مانند بازاریابی پیامکی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و … است. که هر یک از این ابزارها با هدف پیشبرد استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین هوش مصنوعی باید بتواند فعل و انفعالات بین همه بخش‌های فعال که در یک برنامه جامع جمع‌آوری می‌شوند، را درک کند. و با استفاده از قابلیت سامان‌دهی این بخش‌ها سیستم منحصر به فردی را به صورت جامع در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد.

۵) ارزیابی عملکرد سیستم هوش مصنوعی استفاده شده

یکی از مسائلی که شرکت‌ها به شدت نگران آن هستند اطمینان از این موضوع است که هوش مصنوعی در بازاریابی مرتکب اشتباه نشود. بنابراین باید قوانینی تعریف کنیم تا از گرفتن تصمیماتی که در طرف مقابل سازمان قرار دارند یا افرادی که هوش مصنوعی به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کند، جلوگیری شود. درواقع زمانی این مساله اهمیت خود را نشان می‌دهد که به تصمیمات مربوط به هزینه می‌رسیم.

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه