ایران خودرو در مزایده ۲ دارایی بورسی به دنبال چیست؟

0

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تازه ترین اطلاعات دریافتی از بورس تهران نشان می دهد معاون اقتصادی گروه ایران خودرو در نامه ای به سازمان بورس ضمن ارایه شرایط فروش بلوکی سهام دو شرکت سرمایه پذیر خود از قیمت پایه این دو دارایی خبر داده است.

این اطلاعیه پیرو اطلاع رسانی این شرکت در تاریخ ۲۲ بهمن ماه امسال مبنی بر واگذاری ۱۶٫۶ درصد از سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و نیز ۱۴٫۴ درصد از سرمایه گذاری “خگستر” و شرکت تاعه در شرکت بیمه پارسیان از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار پس از طی مراحل کارشناسی منتشر شده است.

گروه ایران خودرو هدف از این ۲ مزایده را سیاست ها و نحوه واگذاری سرمایه گذاری ها و دارایی های این شرکت بورسی عنوان کرده اما در عین حال هیچ تاریخ مشخصی برای برگزاری این مزایده اعلام نکرده است.

به گزارش فارس؛ گروه ایران خودرو در اطلاعیه خود به سازمان بورس قیمت پایه هر سهم قابل واگذاری بلوک ۱۴٫۱۱ درصدی سهام بیمه پارسیان را ۳۷۵ تومان اعلام کرده است.

این بلوک معادل ۲۸۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۱۸۱ سهم بیمه پارسیان است که باید خریدار یا خریداران احتمالی آن بطور نقد و یکجا مبلغی معادل ۱۰۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری کنار بگذارند.

ترکیب کنونی سهامداران این شرکت بیمه ای شامل گروه مالی بانک پارسیان با ۲۰٫۲۹ درصد، سرمایه گذاری تدبیر با ۱۸٫۴۵ درصد، گروه گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با ۱۴٫۷۵ درصد، سرمایه گذاری پارسیان با ۱۱٫۳۸ درصد و سایر سهامداران ۳۵٫۱۳ درصد می باشد.

بر اساس این گزارش ؛ گروه ایران خودرو برای واگذاری بلوک مدیریتی ۱۶ درصدی سهام معادل ۲۴۰ میلون سهم از کل سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیز رقمی معادل ۱۶۸ میلیارد تومان را به عنوان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری تعیین کرده است. به این ترتیب ارزش پایه هر سهم “خگستر” در این مزایده ۷۰۰ تومان تعیین شده که باید بطور نقدی و یکجا از سوی خریدار پرداخت شود.

در ترکیب سهامداری گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو هم اکنون گروه ایران خودرو با ۷۴٫۸۹ درصد و سایر سهامداران با ۲۵٫۱۱ درصد از کل سهام به عنوان مالک این دارایی به شمار می روند.

با توجه به قیمت کارشناسی مزایده این ۲ دارایی و در عین حال ترکیب سهامداری ایران خودرو و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در بیمه پارسیان می توان گفت در صورت ثبات سایر شرایط ، دو مزایده مذکور تنها می تواند از بابت تهاتر بدهی ها و یا تسویه برخی مطالبات مجموعه سرمایه پذیر ایران خودرو و یا برخی مجموعه های قطعه سازی قابل تامل باشد.

چرا که با توجه به عدم جذابیت منابع سرمایه گذاری برای خرید بلوک مدیریتی “خگستر” و ادامه نفوذ ایران خودرو با توجه به مالکیت کنترلی این سهم نمی توان به حضور در هیات مدیره بیمه پارسیان بواسطه تملک بلوک مدیریتی این سهم دلخوش بود.

در عین حال عدم تملک سهام ایران خودرو از سوی دو شرکت فوق نیز برای مجموعه هایی همچون کمپانی قطعه سازی کروز که رویای تیک آور سهام غول های خودرو ساز کشور را دارد نیز جذابیتی نخواهد داشت.

همچنین با توجه به سبد دارایی های بورسی “خگستر” که سهام چند بانک را به خود اختصاص داده و همچنین سبد دارایی های غیر بورسی این شرکت ، می توان گفت با توجه به عدم توزیع سود در مجامع بانک ها و همچنین کاهش سودآوری سایر دارایی ها ، سناریوی سرمایه گذاری با نگاه کسب دیویدنت(سود سهام) از مجامع سالیانه از طریق تملک سهام مدیریتی این دارایی چندان با حساب و کتاب سرمایه گذاری جور در نمی آید.

بنابراین می توان گفت مزایده واگذاری سهام مدیریتی دو دارایی مذکور از سوی ایران خودرو با فرض سایر شرایط در بهترین حالت می تواند گزینه ای برای تهاتر و یا تسویه بدهی ها با زیر مجموعه ها و یا شرکت های قطعه ساز در صورت وجود این بدهی ها باشد.

فاپول
بازیابی رمز