انتقاد نماینده رسمی تویوتا از تغییر پی‌درپی قوانین/ در صورت اجرای دستورالعمل جدید خودرو گران می‌شود

0

اقتصاد آنلاین – سمانه برمخ شاد ؛ عبدالرضا فهیمی مدیرعامل ایرتویا امروز در یک نشست خبری با اشاره به دستورالعمل واردات خودرو که در کمیته اقتصادی دولت در حال بررسی است، اظهار کرد: در این دستورالعمل، واردات خودرو علاوه بر اینکه فقط توسط شرکت هایی که دارای مجوز نمایندگی از شرکت مادر هستند با دو شرط واردات به شرط تولید برای شرکت هایی که دارای سایت تولیدی هستند و یا صادرات قطعات تولیدی در داخل کشور به میزان ٢.۵ برابر ارزش کالایی که قصد واردات آن را دارد ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این سوال مطرح است که بخشی از وظایف صاحب برند به دوش سایر شرکت ها بیفتد؟ گفت: در صورت تصویب این دستورالعمل ها قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل واردات یک کیلو موز به شرط صادرات یک کیلو و نیم سیب، تاکید کرد: نتیجه این دستورالعمل این بود که شاهد دور ریخته شدن سیب های ایرانی برای استفاده از تعرفه بودیم و به نظر می رسد این دستورالعمل نیز می تواند چنین تبعاتی داشته باشد.

مدیرعامل ایرتویا با طرح این سوال که آیا می خواهیم درهای شرکت را به روی واردات ببندیم، تصریح کرد: به نظر می رسد دولت برای حمایت از تولید داخل باید راهکاری مانند ایجاد صندوق حمایتی برای صادرات در پیش بگیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در نمایشگاه خودرو تهران با عرضه سه محصول جدید شرکت می کنیم، خاطرنشان کرد: امروزه برندهای مختلف در صنعت خودرو به دو دسته تقسیم می شوند یا دارای استراتژی های مشترک بسیاری هستند و بازیگر اصلی آمریکایی است، دسته دیگر برندهایی هستند که شریک آمریکایی ندارند اما مانند تویوتا و ب ام و آمریکا بازار بزرگ آنهاست.

وی با اشاره به اینکه این شرکت ها محدودیتی برای ورود به ایران برای تولید ندارند اما حضورشان در ایران دارای ریسک تجاری است، اظهار کرد: با توجه به نتیجه انتخابات امریکا و ابهامات موجود در زمینه سیاست های رییس جمهور جدید همچنان تصمیم گیری تویوتا برای تولید در ایران مسکوت است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار باید ثبات رویه و تصمیم گیری داشته باشیم، تاکید کرد: با حذف بازار خاکستری (واردات غیر رسمی خودرو) مخالف هستیم و معتقدیم این واردکنندگان باید در بازار حضور داشته باشند و در آینده تغییر نقش بدهند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری ٧۵ درصد بازار تویوتا در ایران را در اختیار داشتیم، اضافه کرد: میزان واردات خودرو در سال ٩٣ ، ١٠۴ هزار دستگاه بود که در سال ٩۴ به شدت کاهش یافت و آمار ها حاکی از آن است که در سال جاری میزان واردات مجدد افزایش یافته است.

فهیمی در ادامه با انتقاد از تغییر پی در پی دستورالعمل ها، تصریح کرد: طی ١١ سالی که در این شرکت به عنوان مدیرعامل حضور دارم متاسفانه هیچ ۶ ماه با ثباتی را ندیدم.

به گفته او پرفروش ترین محصول تویوتا در سال جاری در کشور تویوتا پریوس بوده که خودروی هیبریدی است و این میزان استقبال از این محصول در ایران برای شرکت مادر هم عجیب بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه این نشست کورش مرشد سلوک، عضو هیات مدیره ایرتویا با اشاره به اینکه در سال ۹۳ با دستورالعملی که وزارت صنعت اعلام کرد کلیه برندها موظف شدند با دریافت سه درصد به افرادی که واردات را به صورت غیررسمی انجام می دهند گارانتی ارائه کنند، گفت: این روند در سال ۹۴ نیز ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با انتقاد از دستورالعمل جدید وزارت صنعت در زمینه واردات خودرو تاکید کرد: این دستورالعمل ها نه به ساماندهی واردات کمک می کند و نه به جلوگیری از خروج ارز از کشور.

مرشد سلوک با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هر ۲۰ روز شاهد تغییرات قوانین و ایجاد بحران از سوی سازمان هایی مانند گمرک، حمایت از مصرف کنندگان، محیط زیست و … بوده ایم، اظهار کرد: حال نیز احتمال لغو دستورالعمل تدوین شده جدید که قرار است در هیأت دولت مطرح شود وجود دارد، زیرا اگر اجرایی شود تقریبا باعث بحرانی بزرگ می شود.

وی همچنین گفت: تا اواخر سال ۹۶ یا ابتدای سال ۹۷، هولدینگ ناصح، تولید خودرو را نیز شروع خواهد کرد، زیرساخت های این خودروسازی فراهم شده و زمین کارخانه نیز خریداری شده است.

عضو هیات مدیره ایرتویا با اشاره به اینکه ۹۶درصد واردات خودرو توسط اعضای انجمن واردکنندگان خودرو انجام می شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال و نزدیک به نوروز هستیم اجرای دستورالعمل وزارت صنعت منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

اولین دیدگاه را ثبت کنید

پاسخ جدیدی بنویسید

فاپول
بازیابی رمز