اطلاعات عمومی

فاپولی شو

۲۵ مکانیزم برای توسعه بیمه های زندگی

 فاپول سنتر   ۴ آذر ۱۳۹۶  378 بازدید

بیمه های زندگی و عدم توسعه آن یکی از مسائلی است که هراز گاهی از سوی مسئولان اقتصادی و بیمه ای به آن اشاره می شود و با توجه به سخنان اخیر وزیرمحترم اقتصادو دارائی در آخرین سمینار بیمه و توسعه در باره سهم ناچیز بیمه های زندگی در کشور ، دنیای اقتصاد در این باره با  عباس رنجبر کلهرودی ، مدیربیمه های عمر و حوادث شرکت بیمه رازی و دبیرکارگروه تخصصی بیمه های زندگی سندیکای بیمه گران ایران به گفتگو پرداخته است.
۱٫وزیر اقتصاد اخیرا گفته است سهم بیمه های زندگی در بازار بیمه کشور ناچیز است و اعلام ناتوانی صنعت بیمه در همگام شدن با رشد بیمه زندگی در دنیا را نگران کننده اعلام کرده است. چرا شرکت های بیمه در این زمینه نقش کمرنگی دارند؟
بخش سخن اول وزیر محترم اقتصاد درست است .بخش دوم صبحت های ایشان را من اینگونه تعبیر می کنم که سهم بیمه های زندگی در کشور مانند سایر کشور ها رشد نیافته و توسعه پیدا نکرده است . ابتدا جهت شفافیت موضوع به وضعیت آماری صنعت بیمه و  بیمه های زندگی اشاره می کنم:
با عنایت به اخرین  آمارهای ارائه شده (سالنامه آماری ۱۳۹۴ )،  ۲۹ شرکت بیمه با بالغ بر ۱۸۷۰۰ نفر کارمند در کشور فعال هستند و در حدود ۳۸۰۰۰ نفر نیز بعنوان نماینده ، نماینده بیمه عمر و کارگزار با این شرکت ها همکاری می کنند . عملکرد صنعت بیمه درسال گذشته بالغ بر۲۲۷،۰۰۰میلیارد تومان  بوده است .
سهم پرتفوی بیمه های زندگی در سال ۱۳۹۴ حدود ۲،۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. سرانه بیمه عمر در جهان در حدود ۳۶۰ دلار و در ایران در حدود ۱۰ دلار است و سهم بیمه های زندگی در جهان در حدود ۶۰ درصد و در ایران در حدود ۱۲درصد  و در خاور میانه در حدود ۲۵ درصد است. ضمنا عملکرد صنعت بیمه درسال گذشته بالغ بر۲۲۷،۰۰۰ میلیارد تومان  بوده است که سهم پرتفوی بیمه های زندگی در حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
بیمه های زندگی در کشور  در ۱۰ سال گذشته از رشد بسیار خوبی در حدود ۱۸ درصد  برخوردار است ودرصورتی که این روند رشد ادامه یابد ؛ امیدواریم در دهه بعدی بخشی این عقب ماندگی بیمه های زندگی نسبت به کشورهای توسعه یافته  جبران شود.
بنده عدم توسعه بیمه های زندگی را صرفا علل ” ناتوانی صنعت بیمه ”  و ” نقش کمرنگ شرکت های بیمه ”  در بیمه های زندگی  نمی دانم . زیرا ، صنعت بیمه بخش کوچکی از اقتصاد کلان است که نمی تواند جدای از سایر بخش های اقتصادی  رشد کند و بصورت نامتوازن توسعه یابد .
شرکت های بیمه در سالهای اخیر هیچگاه با تقاضای انبوه و  پاسخ داده نشده ، بویژه در بیمه های زندگی ،  روبرو نبوده اند بنابراین اگر محصولات بیمه ای شرکت های بیمه خریداری نشده است ؛ نمی توان گفت که شرکت های بیمه در این باره ناتوان بوده اند ، بلکه باید دلایل دیگر را نیز ملاحظه نمود و نقش سایر دست اندرکاران ازجمله نقش کم رنگ دولت در این باره مورد بررسی قرارداد.
۲٫دلایل عدم استقبال مردم نسبت به بیمه های عمر چیست؟ ریشه این امر را می توان در نهادینه نشدن فرهنگ بیمه های زندگی در ایران  دانست؟
عدم توسعه بیمه های زندگی در کشور دلایل متعدد و مختلفی دارد یکی از مهمترین آن ،  عدم استقبال عمومی  مردم  کشور از بیمه های عمر است که آن هم دلایل متنوعی دارد که بخشی از آن اقتصادی ، بخشی اجتماعی و بخشی فرهنگی است واین امر موید این است که بیمه زندگی و کارکردهای آن در کشور و میان اقشار مختلف مردم نهادینه نشده است. البته این نکته را اضافه کنم که انتظار اینکه کودک بیمه های زندگی یک شبه رشد کند و بالغ شود انتظار غیر واقعی است . بیمه های زندگی در کشور نیز باید دوران کودکی ، نوجوانی ،  جوانی و…. را طی کند تا از رشد و بالندگی صحیحی برخوردار باشد.
اگر بخواهم دلیل عدم استقبال مردم را از بیمه های زندگی از زاویه دید مردم ببینیم فارغ از  میزان درستی و نادرستی آن،  موارد  بسیاری  را می توان برشمرد که مهمترین آن به شرح زیر می باشد :
۱-    مشکلات اقتصادی از جمله پایین بودن سطح درآمد ، فقر ، بیکاری و…
۲-    مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و  روانشناختی و عدم توجه به  مقوله آینده نگری
۳-    عدم رضایت از عملکرد شرکت های بیمه در گذشته و داشتن پیش فرض های منفی در این باره
۴-    عدم برنامه ریزی دولت در این باره و عدم توجه کافی به موضوع بیمه
۵-    سهل الوصول نبودن دریافت خدمات و طولانی بودن فرایندهای صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت
۶-    عدم وجود قوانین و مقررات روشن و شفاف . کامل در بیمه های زندگی
۷-    ….
۳٫ چرا مردم دنیا بیشترین اقبال را به بیمه های عمر دارند؟ سیاستگذاری های حاکمیتی چقدر در این حوزه موثر بوده است؟
با توجه به آمارهای موجود  اقبال مردم به بیمه های زندگی در قاره ها و کشورهای مختلف متفاوت است و از رویه یکسانی پیروی نمی کند . بعنوان مثال : سهم بیمه های زندگی در ایران در حدود ۱۲، در جهان در حدود ۵۶ ،  آسیا ۶۸، شرق آسیا ۷۵ ، امارات ۲۴ ، عربستان سعودی ۳ درصد است . اما آنچه مشهود است این است که قدرت اقتصادی عامه مردم هر کشور و توسعه بیمه‌های عمر ارتباط دو جانبه دارد. بدین مفهوم که هر چه درآمد سرانه مردم بیشتر باشد اقبال عمومی‌به بیمه بیشتر است. و از سوی دیگر هرچه ضریب نفوذ بیمه در یک کشور بیشتر باشد، نشانگر وضعیت مناسب اقتصادی عامه مردم است. بنابراین فقر و پایین بودن درآمد سرانه در رابطه با بیمه‌های عمر یک مانع عمده است و البته راهکار ارتقای سطح درآمد‌هاو بهبود وضع معیشتی مردم از حدود اختیارصنعت بیمه خارج است  و قابل مدیریت این صنعت نیست. اما شاید بتوان گفت  صنعت بیمه تاکنون نسبت به ارائه طرح‌های بیمه‌ای جهت اقشار کم درآمد (بیمه‌های خرد) اقدام موثری به عمل نیاورده است.
یکی از مهمترین عواملی که در کم بودن اقبال عمومی از بیمه های زندگی در کشورمان ، بدون شک  عدم سیاستگزاری کلان دولت در باره مقوله بیمه است . منظور این نیست که دولت در این باره دخالت کند و مشکلات بیشتری درست شود ،  بلکه لازم است دولت ها با مطالعه ، تحقیق و اتخاذ سیاست های ترویج ، تشویق و کمک غیر مستقیم به صنعت بیمه  ، مردم را با بیمه آشنا کنند و تبعا در صورت تحقق این امر ، برخی از مشکلاتی که در حاضر بدلیل عدم برخورداری مردم  از پوشش های بیمه ای بدوش دولت سنگینی می کند ؛ کاسته خواهد شد.
۴٫با توجه به اینکه اساس بیمه ریسک است، چرا مردم در مواجهه با ریسک های ناشی از زندگی اقدام به بیمه عمر نمی کنند؟
یکی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ما این است که از ریسک شناخت درستی نداریم . با آینده نگری برنامه ریزی بیگانه هستیم.از سیاست ” هرچه پیش آید خوش آید ” پیروی می کنیم. باری بهرجهت هستیم. بنابراین در قید و بند شناخت و ارزیابی و تحلیل ریسک و مقابله  با آن نیستیم و در اغلب موارد و در هنگام مواجه با ریسک های مختلف غافلگیر می شویم و نمی توانیم آن را مدیریت کنیم.
بد نیست اشاره ای به ریسک هایی که در بیمه زندگی با آن روبرو هستیم داشته باشم  که جان و مال و آینده ما را در معرض تهدید قرارمی دهد. همه ما با دو نوع ریسک در زندگی مواجه هستیم که می توان از آن بعنوان ریسک فیزیکی و مالی نام برد . ریسک های فیزیکی ریسک هایی هستند که جان ما را تهدید می کنند و ضمن آسیب زدن به جسم ما موجب کاهش درآمد خانواده و بعضا افزایش هزینه ها خواهد شد .مهمترین این ریسک ها شامل:  فوت ، بیماری ، نقص عضو ، ناتوانی جسمی ، ازکارافتادگی ، کهولت و…. هستند همچنین مواردی مانند بیکاری ، ضررو زیان مالی ، بازنشستگی ، خرید خانه ، ازدواج ، قبولی دردانشگاه ها و… نیز ریسک های مالی هستند که همه آحاد مردم  بنوعی با آن مواجه هستند . انواع پوشش های بیمه ای در رشته های اموال و اشخاص و مسئولیت بهیچ وجه از حادثه و خطر جلوگیری نمی کنند بلکه تبعات اقتصادی ناشی از ریسک را کاهش می دهند . بعبارت دیگر با خرید بیمه ،  ما می توانیم  ریسک های که جان و مال و آرامش و آینده ما را مورد تهدید قرارداده است ، مدیریت کنیم و با استفاده از انواع بیمه نامه ها با آرامش بیشتری زندگی کنیم.
بیمه‌های اشخاص از آنجایی که با جان انسان سرو کار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند‌، جان انسان قابل ارزش‌گذاری نیست، بنابراین هدف این نوع بیمه‌ها فقط جبران خسارت نمی‌باشد، بلکه هدف عمده‌ این بیمه‌، دادن تامین‌های مناسب در مقابل ریسک‌های فردی مانند فوت‌، حوادث‌، بیماری و همچنین  مدیریت موفق مشکلات مالی ناشی از تحقق شرایط خاص نظیر ازدواج‌، تولد فرزندان، خرید خانه و… است .
۵- بطور خلاصه بفرمایید که فایده بیمه عمر چیست و چه مزایایی برای بیمه شده بهمراه دارد؟
فایده اصلی بیمه‌، دادن اطمینان به افراد جهت مقابله با خطرات احتمالی و پشتیبانی از او در هنگام وقوع خطر است. فارغ از نوع بیمه می‌توان گفت، بیمه علاوه بر ایجاد محیطی امن برای فعالیت‌های اقتصادی‌، باعث ایجاد اطمینان برای کار و تولید و سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی ایجاد فضای امن و آرام برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی است. انسان موجودی آینده‌نگر و دوراندیش و خطرگریز است و ابهام نسبت به آینده و نیازهای آتی‌، تامین آتیه خانواده‌، ازدواج‌، خرید مسکن‌، تولد فرزندان‌، تحصیلات عالی و دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی از این قبیل‌، نیازهایی است که فقط با بهره‌گیری از بیمه و مزایای آن مرتفع خواهد شد . امروزه بیمه در جوامع مختلف نقش‌ها و کارکردهای زیادی دارد. صنعت بیمه که از ارکان مهم اقتصادی و از پشتوانه‌های بازارهای مالی است‌ .
از سویی مبالغ حاصل شده از فروش بیمه‌های مختلف‌، باعث رونق اقتصادی‌، ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و سودآور است و از سوی دیگر صنعت بیمه با جبران خسارت‌های ناشی از حوادث ناگوار و ارائه پوشش‌های بیمه‌ای جهت مقابله با ریسک‌های مختلف‌، پشتوانه عظیمی‌ برای کلیه بخش‌های اقتصادی است و امنیت و آرامش خاطر جامعه و آحاد مردم را فراهم می‌سازد و از سوی دیگر باعث ارتقای سطح رفاه اجتماعی مردم خواهد شد و از این منظر راهکار مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های روانی ناشی از آن است‌ .  بیمه های عمر انواع گوناگونی دارد که کاملترین آن بیمه جامع عمر و سرمایه گذاری است که علاوه ارائه طیف وسیعی از پوشش های بیمه ای شامل ارائه تامین های مناسب در صورت فوت ، نقص عضو ، ازکارافتادگی ، ابتلا به بیماری های خاص و… سرمایه گذاری مناسبی رای برای آینده بیمه شد و خانواده او فراهم می کند.

۶٫درحال حاضر  سهم بیمه های زندگی در پرتفوی شرکت های بیمه چقدر است؟
بر اساس آخرین آمارها سهم بیمه های زندگی در شرکت های بیمه تجاری  در حدود ۵/۱۲ درصد است که امیدواریم بمرور افزایش یابد . این ۵/۱۲درصد هم شامل بیمه های عمر و سرمایه گذاری و هم شامل بیمه های عمر و حوادث گروهی است که بخشی از آن ازجمله بیمه های عمر و حوادث کارکنان دولت اجباری است!
این نکته را باید تاکید کنم که یکی از مشکلات کلان کشور ما در همه حوزه ها از جمله حوزه های  بهداشت و درمان ، آموزش ، مطالعه و از جمله صنعت بیمه این است که بعضا آمار دقیق و استانداردی در بار موضوعات مورد نظر وجود ندارد که  امر موجب سوء تفاهم های زیادی می شود یکی از این موارددر صنعت بیمه  ، عدم تفکیک آمارهای بیمه های عمرگروهی اجباری و عمر انفرادی و عمر و سرمایه گذاری  در سالنامه های آماری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. یکی از ابهامات این است که آیا بیمه های تامین اجتماعی را باید در سهم بیمه های زندگی منظور کنیم یانه ؟ بدیهی است که در صورت اضافه نمودن بیمه تامین اجتماعی و سایر صندوق های مشابه ،  سهم بیمه های زندگی در کشور تفاوت چشمگیری با وضع موجود خواهد داشت!
۷٫ نرخ بیمه های عمر تا چه اندازه منطقی است؟ دلیل عدم اقبال مردم را تا چند درصد می توان به نرخ های این بیمه نسبت داد؟
نرخ های حق بیمه در بیمه های زندگی براساس : نرخ سود فنی ، هزینه های اداری ، و جدول مرگ و میر و طبق محاسبات دقیق اکچوئری و پیش بینی های دقیق مالی تهیه میشود و بدلیل طولانی بودن مدت بیمه تا حد زیادی با رشته های دیگر متفاوت است وباتوجه به شرایط اقتصادی وضریب خسارت در بیمه های زندگی مشکلی در باره نرخ حق بیمه نیست .اما شاید برای بسیاری از هموطنان کم در آمد که اولویت های حیاتی دیگری دارند ، پرداخت حق بیمه با هر مبلغی آسان نباشد.
۸٫رشد سهم بیمه های زندگی در صنعت بیمه چقدر می تواند در رشد اقتصادی اثرگذار باشد؟
آنچه در دنیا شاهد آن هستیم این است که هرچقدر بیمه های زندگی در کشوری توسعه بیشتری داشته باشد رشد اقتصادی بالاتری دارند دلیل آن هم این است که که حق بیمه های دریافتی از محل بیمه های زندگی از طریق شرکت های بیمه وارد  چرخه کلان اقتصاد کشور می گردد و بمنزله نیروی محرکه اقتصاد عمل خواهد کرد . این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اقتصاد توسعه یافته نیز می تواند به توسعه بیمه های زندگی کمک کند بعبارت دیگر ، توسعه بیمه عمر موجب توسعه اقتصادی و بلعکس خواهد بود.
۹٫ با توجه به گلایه مسوولان دولتی از پایین بودن سهم بیمه عمر از بیمه ها، با چه مکانیزم هایی می توان این سهم را افزایش داد؟
اینکه  این گلایه مسئولان درست است ویا نه ؟ به بحث و بررسی بیشتری نیازدارد.  چرا که بعقیده صاحبنظران دولت می تواند در این باره نقش بهتر و موثرتری را ایفا نماید. متاسفانه نگاه های برخی از مسئولان و حتی صاحب نظران در باره شرکت های بیمه و بیمه زندگی یک سویه و جزئی نگر است و مرا بیاد داستان ” پیل در تاریکی مولانا”  می اندازد. صنعت بیمه یک سیستم بزرگ و پیچیده است که از اجزای متنوعی تشکیل شده است .هریک از اجزا و عوامل به میزان وزن خود در این صنعت تاثیر دارد.  بعنوان نمونه: قوانین و مقررات ، شبکه فروش ، مدیران و کارکنان ، محصولات بیمه ای ، شبکه فروش ، شرایط اقتصادی  و اجتماعی و سیاسی  کشور ، فرهنگ بیمه و ساختار های شرکت بیمه ، آموزش  و…. هرکدام نقش و شرایط ویژه ای دارد . بدیهی  است چنانچه خللی در هریک از اجزا بوجود آید کل سیستم را با مشکل مواجه خواهد ساخت. و قطعا ایراد به محصول ، نظام مدیریت ، شبکه فروش  شرکت های بیمه و… جزئی نگری است و  نادیده گرفتن سایر عوامل  کار خردمندانه ای نیست .
اما اگر بخواهیم بطور خلاصه مکانیزم هایی که به توسعه بیمه های زندگی می انجامد را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.:
-۱ اصلاح ساختارهای اداری شرکت‌های بیمه و سازماندهی مجدد آن به منظور توسعه بیمه‌های عمر با اقدامات زیر:
-۱-۱ تمرکز کلیه امور فنی و پشتیبانی بیمه‌های عمر از جمله واحد‌های صدور، خسارت، مالی، سرمایه‌گذاری، بازاریابی، امور نمایندگان در یک  مدیریت و سازمان مستقل.
-۲-۱ ایجاد شرکت تخصصی بیمه عمر به عنوان زیر مجموعه در شرکت‌های بیمه.
-۳-۱  ایجاد یک یا چند شرکت تخصصی بیمه‌های زندگی به صورت مستقل.
-۲ تعیین و تبیین استراتژی کلان صنعت بیمه با توجه به چشم‌انداز ۲۰ ساله و لایحه قانونی اصل ۴۴ قانون اساسی و تنظیم برنامه عملیاتی و تعیین سهم هر رشته بیمه‌ای از جمله بیمه عمر.
-۳ سیاست‌گذاری در مورد ترویج و تبلیغ بیمه‌های عمر با همکاری بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط..
-۴تدوین یک برنامه آموزشی فراگیر و گسترده جهت ارتقای دانش و تخصص نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه به‌ویژه نمایندگان و بازاریابان و ایجاد یک مرکز آموزشی فعال به همین منظور.
-۵ مهندسی مجدد شبکه فروش با ارزیابی جایگاه شغلی و حرفه‌ای و حقوقی نمایندگان و بررسی مشکلات شبکه فروش، بازاریابان و نیز استفاده از راهکارهای جدید.
-۶ استفاده از روش‌های جدید بازاریابی و فروش از جمله:
-۱-۶ فروش بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز به صورت گروهی
-۲-۶ جایگزینی بیمه‌های عمر و پس‌انداز و تمام عمر به جای بیمه‌های خطر فوت مصوبه کارکنان دولت.
-۳-۶ جهت دهی پس‌انداز‌های متنوع قانونی مربوط به کارکنان بخش دولتی و خصوصی
-۴-۶ فروش اینترنتی بیمه عمر و سایر بیمه‌های خرد.
-۵-۶ بررسی در باره ایجاد صندوق های بازنشستگی توسط شرکت های بیمه بازرگانی
-۶-۶ فروش بیمه از طریق تشکیل کنسرسیوم با همکاری بانک‌ها و موسسات تولیدی و خدماتی بویژه در بخش مسکن.
۷ – تدوین یک برنامه راهبردی به منظور تقویت همکاری‌های شرکت‌های بیمه در برنامه‌های تحقیق و توسعه.
۸ – بررسی راه‌های اشاعه و تعمیم فرهنگ بیمه در جامعه و اجرایی نمودن آن با ایجاد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان صنعت بیمه، وزارت اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، کار، صنایع و…
۹ – استفاده از تجربه سایر کشورها با انجام اقدامات زیر:
-۱-۹ تشکیل یک گروه تحقیق به منظور انجام مطالعات تطبیقی در بیمه مرکزی ایران و یا…
-۲-۹ ترجمه کتب و مقالات بیمه‌ای و دستاوردهای بیمه‌ای در جهان.
-۳-۹ اعزام کارشناسان به کشورهای دیگر جهت طی دوره‌های آموزش و یا بازدید.
۱۰ – برطرف نمودن مشکلات فنی موجود بیمه‌های عمر شامل:
-۱-۱۰ اصلاح نرخ بهره فنی با وضعیت اقتصادی و نرخ تورم و انعطاف پذیر نمودن آن
-۲-۱۰ اصلاح مقررات بازخرید بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری
-۳-۱۰ تدوین دستورالعمل‌‌های فنی در مورد نحوه پذیرش ریسک، چگونگی اعمال اضافه نرخ پزشکی و…
-۱۱ اصلاح قوانین و مقررات بیمه‌ای و بازنگری همه جانبه در آن و تدوین دستورالعمل‌های حقوقی در موارد مختلف از جمله توثیق بیمه‌نامه، انتقال آن، شرایط تعلیق و…
-۱۲ تشکیل بانک بیمه با مشارکت شرکت‌های بیمه و در راستای پشتیبانی در فروش بیمه‌نامه‌ها، تسهیل وصول حق بیمه‌ها، سهولت در سرمایه‌گذاری ذخایر ریاضی و…
۱۳ – مطالعه، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در مورد فروش بیمه‌های خرد برای اقشار کم درآمد با کمک و حمایت دولت.
۱۴-مطالعه و تحقیق و طراحی بیمه‌های جدید با توجه به نیاز اقشار مختلف مردم.
-۱۵ کاهش نارضایتی مردم از خدمت رسانی شرکت‌های بیمه،  با بررسی نظرات بیمه شدگان و نظر سنجی مستمر.
-۱۶ استفاده از اعجاز تکنولوژی و سرمایه‌گذاری لازم در این بخش و ترغیب و تشویق سایر دست‌اندرکاران.
-۱۷ ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و آماری و بهنگام در صنعت بیمه جهت کمک به تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اجرایی.
– ۱۸اجرایی شدن  اعمال معافیت‌های مالیاتی موجود و ارائه پیشنهاد‌های جدید در این باره به منظور حمایت از بیمه‌شدگان بیمه‌های عمر.
-۱۹ تنوع بخشیدن به شیوه‌های وصول حق بیمه بیمه‌شدگان،  به‌ویژه استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله استفاده از کارت  و پول  الکترونیکی  و….
-۲۰ استاندارد نمودن خدمات بیمه‌ای در فرآیند‌های صدور و پرداخت خسارت با اعمال مدیریت کیفیت.
-۲۱ اهمیت به مطالعه و تحقیق در صنعت بیمه و ایجاد واحد‌های ستادی و تحقیقاتی در راستای پشتیبانی از واحد‌های اجرایی.
-۲۲ توجه به ساختار فرهنگی و مذهبی اقوام و فرق در کشور جهت شناسایی نیاز‌های واقعی مردم کشور متناسب با ویژگی فرهنگی آنان.
-۲۳ توجه بیشتر به نقش دولت در حمایت از صنعت بیمه به عنوان مجری سیاست‌های دولت و اجرای برنامه‌ها در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران.
-۲۴اعطای مجوز فعالیت به شرکت‌های بیمه خارجی به صورت محدود جهت کسب تجربیات آنان در عرضه و فروش بیمه‌های عمر.
– ۲۵تعیین چشم‌انداز‌های  ۵،  ۱۰،  ۱۵ و ۲۰ ساله جهت توسعه بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری
۱۰٫نقش سیاستگذار کلان (دولت و بیمه مرکزی ) در زمینه توسعه سهم بیمه های زندگی چیست؟ چه موانعی از بعد سیاستگذاری در زمینه رشد بیمه های عمر وجود دارد؟
یکی از  مهمترین  دلایل عدم توسعه بیمه های زندگی  همانطور که قبلا گفته شد عدم تعیین  چشم انداز ، برنامه و راهبرد  در این باره است بنابراین تعیین سیاست ها و تدوین برنامه های  برای ۵، ۱۰و ۲۰ ساله برای آینده یکی از اولویت های مهم  بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران  بنمایندگی از دولت است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که در حال حاضر  نگاه قوای کشور به شرکت های بیمه صرفا نگاه به یک بنگاه اقتصادی سود آور است که اگر هم تحمیلی نیز به آن بشود ایرادی در آن نمی بینند  بنابراین تغییر نگاه دولت و مجلس و قوه قضائیه  به شرکت های بیمه  می تواند برای توسعه بیمه راهگشا و کارگشا باشد.
۱۱٫ آیا عدم توسعه بیمه های زندگی در کشور یک چالش عمده برای شرکت های بیمه تلقی می شود ؟
اینکه بیمه های زندگی در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها با توجه به آمارهایی که ذکر شده ،  توسعه نیافته است ، شکی وجود ندارد و تردیدی نیست که این عقب ماندگی برای مردم و اقتصادکشور تبعات خاص خودش را دارد  و اینکه از این بابت از یکدیگر هم گله کنیم مشکلی را حل نخواهد کرد. آنچه خیلی مهم است این است که بازار بیمه زندگی در کشور بازار بکر است که ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت حداقل برای یک دهه آینده را برای تمامی فعالان فراهم نموده است . این نه تنها چالش نیست بلکه یک فرصت طلایی برای شرکت های کشور است .امید واریم صنعت بیمه بتواند  از این فرصت بنحو احسن برای ارتقای رفاه عمومی و تقویت بنیه اقتصادی کشور از آن بهره برداری نماید .

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا اشتراک گذاری کنید.
خانه » اطلاعات عمومی » ۲۵ مکانیزم برای توسعه بیمه های زندگی
فاپول سنتر

فاپول اولین نیست، بزرگترین هم نیست، فاپول، همین است که میبینید … سایتی ساده برای خرید و فروش فایل و محتواهای با ارزش!

50 درصد تخفیف ویژه فقط برای امروز و برای همه فایل های ارزشمند | کد تخفیف fapool      رد کردن