اطلاعات عمومی

فاپولی شو

بدترین کارفرماهای‌ سال ۲۰۱۵ میلادی

 خبرخوان فاپول   ۲۵ مهر ۱۳۹۶  158 بازدید

به‌هرحال هرچند شغل‌یابی و استخدام فرآیند سختی است، اما نمی‌توان این نکته را از یاد برد که کارکردن در هر شرکتی نیز آسان نیست. گاهی اوقات حتی شرکت‌های بزرگ و بااسم و رسم نیز محیط مناسب برای رشد و فعالیت کارمندان خود را فراهم نمی‌کنند و به این ترتیب محل کار به جهنمی واقعی تبدیل می‌شود. شاید بی‌ربط به نظر بیاید اما رفتار یک کارفرما با کارمندان و کارگران خود در شهرت آن و همچنین میزان درآمد آن تأثیرگذار است، اما به‌نظر می‌رسد شفاف‌سازی در این‌باره کار ساده‌ای نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، امروزه کارمندان به سرعت می‌توانند تجربیات کاری خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. به این ترتیب نظر و دیدگاه آنان درباره شرکت‌ها و مدیران خیلی سریع در دسترس کارمندان و مشتریان احتمالی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل شرکت‌ها با ریسک جدیدی روبه‌رو خواهند شد که اعتبار و شهرت آنها را هدف گرفته است. شرکتی که به محیط نامناسب کاری و بدرفتاری با کارمندان مشهور است، تصویر ذهنی بدی برای مشتریان ایجاد خواهد کرد. در نتیجه توانایی آن برای جذب کارمندان جدید ضربه می‌خورد و این امر درنهایت به عملکرد مالی ضربه می‌زند.

در همین راستا، وب‌سایت ۷/۲۴ Wall St اکنون ۴‌سال است که شرکت‌هایی را که محیط کار را برای کارمندانشان جهنم می‌کنند، معرفی می‌کند. این وب‌سایت نظرات هزاران کارمند مشاغل مختلف را در وب‌سایت Glassdoor بررسی می‌کند. در این وب اطلاعات زیادی درباره بیش از ۴٠٠‌هزار شرکت در سراسر دنیا وجود دارد. رتبه بدترین شرکت‌ها از ٢,٣ تا ٢.٧ از ۵ امتیاز است، حال آن‌که شرکت‌های خوب رتبه‌ای حدود ٣.٢ دریافت می‌کنند.

به گفته اسکات دوبروسکی، یکی از کارشناسان اجتماعی در این وب‌سایت مشخصات یک شرکت ایده‌آل برای کار کردن بسیار واضح است. کارمندانی که ارتباطی مستقیم با مدیران شرکت دارند، افرادی که فرصتی برای رشد می‌یابند و همین‌طور کارمندانی که فعالیت‌شان تأثیری قابل توجه بر محصول نهایی شرکت دارد، رتبه بهتری به کارفرمای خود می‌دهند، حال آن‌که شرکتی با رتبه پایین به‌طور دقیق مشخصاتی برعکس دارد.

در فهرستی که ارایه می‌شود، بیشتر کارمندان با مشتریان ارتباطی روزانه برقرار می‌کنند. در چنین شرکت‌هایی نارضایتی را می‌توان دارای تأثیر مستقیم بر محصول نهایی شرکت دانست. به گفته دوبروسکی، رابطه عمیق میان رضایت کارمند و بازده تولید وجود دارد. در مشاغل خدمات نارضایتی روی بازده شرکت و رضایت مشتری تاثیرگذار است. یکی از رایج‌ترین شکایت‌های کارمندان فقدان توازن میان کار و زندگی است. به هر حال برخی معتقدند با وجود آن‌که ساعت‌های کاری طولانی خسته‌کننده است، اما می‌توان آن را نشانی از رضایت کارمندان دانست.

عامل مهم دیگر در این میان دستمزد پرداختی است. طبق آمار وب‌سایت Glassdoor فقط ١٠‌درصد کاربران سایت دستمزدی بالاتر از سالانه ١٢٠‌هزار دلار (٣۶٠میلیون تومان) داشتند به کارفرمایان خود یک امتیاز از ۵ امتیاز داده بودند. در مقابل ١۵‌درصد از کارمندانی که کمتر از ٣٠‌هزار دلار در‌ سال درآمد داشتند، همین امتیاز را به کارفرمایان خود داده بودند. به‌هرحال این گزارش نشان می‌دهد مبلغ دستمزد تأثیر خیلی زیادی روی رضایت شغلی ندارد.

علاوه بر آن با افزایش سال‌های فعالیت یک کارمند به تدریج درآمد او زیادتر می‌شود. هرچقدر تجربیات یک فرد در شغلی زیادتر می‌شود، رضایت شغلی او کاهش می‌یابد. این موسسه معتقد است شاید دلیل این امر مدت زمان طولانی لازم برای دستیابی به دانش درباره محیط کار است.

میان ۴٧٠٠ اظهارنظر ارایه شده درباره این شرکت در وب‌سایت «گلس در» CVS فقط به ٢,٧ امتیاز از ۵ امتیاز دست یافته است و به این ترتیب به یکی از بدترین اماکن برای کارکردن در آمریکا تبدیل می‌شود. کارمندانی که اظهارنظر کرده‌اند درباره تعداد کم نیروهای انسانی در داروخانه‌ها، انتظارات غیرواقعی و مشکلات مختلف برای انجام وظایف در بازه زمانی موردنظر شرکت شکایت داشتند. اما تنها شرایط کاری منجر به نارضایتی آنان نشده بود بلکه تصمیمات مدیریت ارشد نیز دراین‌باره بی‌تأثیر نبود. این درحالی است که بسیاری از سهامداران این شرکت از تصمیمات مدیریتی راضی هستند و ارزش سهام آن در‌ سال ٢٠١۵ حدود ١٠‌درصد رشد کرد. همچنین براساس گزارشات درآمد این شرکت در سه‌سال گذشته همچنان رشد داشته است.

این شرکت فناوری که در ایالت ویرجینیای آمریکا فعال است در سرا سر جهان ٧٠‌هزار کارمند دارد اما درآمد آن از‌ سال مالی ٢٠١١ تاکنون روندی نزولی را طی کرده است. در سال‌های اخیراین شرکت میزان درآمد خود را ١٢,٢‌میلیارد دلار اعلام کرده که بسیار پایین‌تر از درآمد ١۴.۵‌میلیارد دلاری است که در ‌سال ٢٠١١ اعلام شده بود. در اوایل‌سال ٢٠١۵ میلادی، این شرکت توافق کرد تا ١٩٠‌میلیون تومان برای تسویه اتهامات کلاهبرداری به کمیته خزانه داری و ارزی پرداخت کرده است. علاوه برآن تعداد زیادی از مدیران ارشد کنونی وسابق نیز مجبور به پرداخت جریمه‌های کلان شدند. کارمندان این شرکت از محیط کاری خود به شدت ناراضی هستند. جمله« توازن کار و زندگی این‌جا یک شوخی است،» در تعداد زیادی از اظهارنظرها دیده می‌شود.

این خرده‌فروشی کلان به نظر نمی‌رسد جای مناسبی برای کار کردن باشد. فقط ۴١‌درصد از کارمندان سابق و کنونی این شرکت در اظهارنظرهای خود کارکردن در این شرکت را به دوستان خود توصیه کرده بودند. شکایت‌های کارمندان از دلار جنرال در بسیاری از مشاغل نیازمند مهارت کم اما برخورد با مشتری دیده می‌شود. یکی از معمول‌ترین شکایات ساعت طولانی کار، دستمزد کم و مدیریت ضعیف است. با این وجود احتمال دارد احساس کارمندان درباره مدیریت شرکت خیلی زود تغییر کند.

از تاریخ ٢ می ‌٢٠١۵ میلادی فروشگاه‌های رأس ١٢۴٢ فروشگاه تأسیس کرده‌اند. هرچند در وب‌سایت این شرکت درباره احترام به مشتری و خواسته‌های او بسیار سخن گفته شده است اما بسیاری از کارمندان در وب‌سایت گلس در داستان‌های متفاوتی را بیان می‌کنند. برخی کارمندان از دستمزدهای بسیار پایین خود گله داشتند. این فروشگاه بیشتر اوقات پایین‌ترین دستمزد ممکن را به کارمندان خود می‌دهد. این دقیقا برخلاف این حقیقت است که سود سالانه شرکت از ٧٨۶,٨‌میلیون دلار در‌ سال مالی ٢٠١٢ به ٩٢۴.٧‌میلیون دلار در ‌سال مالی ٢٠١٣ رسید.

این شرکت خدمات مدیریت پروژه، مشاوره، معماری و طراحی مهندسی را برای مشتریان دولتی و شرکتی فراهم می‌کند. به این ترتیب تعداد کارمندان آن از ٢٠‌هزار نفر در‌ سال ٢٠٠۵ میلادی به حدود ١٠٠‌هزار نفر رسید که بسیری از آنان شکایت داشتند در آن بروکراسی زیادی وجود دارد. برخی ادعا می‌کردند این شرکت توسط حسابداران اداره می‌شود ونه مدیرانی که کارمندان خود را درک کنند. مایکل بورک مدیر ارشد AECOM (AECOM) در رشته حسابداری مدرک دارد و قبلا مدیر ارشد مالی این شرکت بوده است. تحت رهبری بورک بسیاری از کارمندان احساس می‌کردند تنها نکته مورد توجه شرکت سهام داران و محصول نهایی آن است و نه رضایت کارمندان.

اورسولا برنز که از‌ سال ٢٠٠٩ میلادی مدیر ارشد زیراکس است، دهه‌های طولانی در این شرکت کار کرده است. به‌هرحال تحت رهبری او درآمد این شرکت از ١,٣‌میلیارد دلار در‌ سال ٢٠١١ به ٩٩٢‌میلیون دلار در سال ٢٠١۴ رسید که حاکی از کاهشی ٢۵‌درصدی است. علاوه براین آمار باید به شکایت‌های کارمندان از مدیریت نیز اشاره کرد.

آمازون کارمندانش را دوست ندارد

شاید هیچ‌کدام از این شرکت‌ها به اندازه غول فناوری، یعنی آمازون برای مردم ایران شناخته شده نباشد. در‌ سال ٢٠١۴ میلادی روزنامه نیویورک تایمز گزارشی مفصل از شرایط کاری در انبارهای آمازون را منتشر کرد که در آن به وضع اسفناک کارمندان و روحیه بد آنان اشاره شده بود. این گزارش نه‌تنها روی وجهه این شرکت تأثیر گذاشت بلکه حتی ارزش سهام آن را نیز کاهش داد. این گزارش به فشار مدیران به کارمندان فروش اشاره کرده بود این درحالی بود که دستمزدهای کارمندان نیز چندان جالب توجه نبود. از سوی دیگر سیاست این شرکت در حوزه فروش نوعی رقابت ناسالم در شرکت و میان کارمندان به وجود آورده بود که انتقاد‌های زیادی را برانگیخت. پس از آن جف بزوس مدیرعامل این شرکت این ادعاها را تکذیب کرد. هرچند حدود دوسالی از این قضیه می‌گذرد اما هنوز بسیاری از مردم دیدگاه چندان خوبی نسبت به آن ندارند.

همچنین در‌ سال ٢٠١۵ نیز اعتصاب کارمندان انبار آمازون در آلمان نیز خبرساز شد. انبار آمازون در آلمان، دومین انبار بزرگ این کشور در دنیا محسوب می‌شود که حدود ١٠‌هزار کارمند ثابت و ١٠‌هزار کارمند فصلی دارد. دلیل اعتصاب این کارمندان نیز فشار عصبی زیاد، کنترل‌های بیش از حد در محل کار، میزان بالای بیماری و تصمیم‌های غیرعقلانی مانند کاهش روزهای تعطیل کارگران بود.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا اشتراک گذاری کنید.
برچسب
خانه » اطلاعات عمومی » بدترین کارفرماهای‌ سال ۲۰۱۵ میلادی
خبرخوان فاپول

ربات پیشرفته خبرخوان فاپول، تازه ترین و داغ ترین خبرهای دنیای افتصاد، پول، بورس و روش های نوین کسب درآمد و زمینه های مرتبط با پول را از سطح اینترنت جمع آوری کرده و به طور منظم در اختیار کاربران عزیز فاپول قرار می دهد.